Elevation of the Holy Cross - Biserica Inaltarea Crucii
 
  Elevation of the Holy Cross - Biserica  
Elevation of the Holy Cross - Biserica Inaltarea Sfintei Cruci
Scurt Istoric
Slujbe Religioase
Vietile Sfintilor
Vizite Arhieresti
In Memoriam
Cununii
Botezuri
Inmormintari
Elevation of the Holy Cross
Rugaciuni Folositoare
Buletin
Donatii
Conlinzi de Craciun
Album Foto
Video
Contact
   

Din cele sapte
Taine ale Bisericii

TAINA PREOTIEI

Taina hirotoniei nu se savarseste in afara Bisericii, ci in cadrul ei, si mai exact in Sfantul Altar, de catre purtatorii autorizati ai ei, adica de catre episcopii existenti, si unora dintre membrii ei. Biserica da garantie ca acestia ii sunt dati ei prin aceia (adica prin episcopii hirotonisitori) si de catre Hristos. Acest lucru se arata concret prin acel "vrednic este" cu care Biserica intreaga raspunde ori de cate ori are loc o hirotonie de diacon, preot sau episcop.
 
Taina hirotoniei sau a preotiei este Taina in care, prin punerea mainilor arhiereului Bisericii si prin rugaciune, se impartaseste persoanei anume pregatite, in Biserica si pentru Biserica, harul dumnezeiesc intr-una dintre treptele preotiei, dandu-i-se puterea de a invata cuvantul lui  Dumnezeu, a savarsi sfintele Taine si a conduce pe credinciosi spre mantuire , dupa cum vorbeste si Sf. Apostol Pavel: “Asa sa ne socoteasca pe noi fiecare om: ca slujitori ai lui Hristos si iconomi ai Tainelor lui Dumnezeu” (I Cor. 4, 1).

Puterea de conducere duhovniceasca a fost aratata concret prin cuvintele: “Cel ce va asculta pe voi pe Mine Ma asculta si cel ce se leapada de voi de Mine se leapada” (Luca 10, 16).

Ierarhia bisericeasca sau preotia sacramentala are trei trepte: 1) treapta arhiereasca, venind de-a dreptul de la Apostoli, prin succesiunea apostolica, sau episcopala. Ea are plinatatea celor trei puteri: de a invata, de a savirsi cele sfinte, de a conduce Biserica; 2) treapta preoteasca primeste aceste trei puteri de la Arhiereu, insa fara dreptul de a hirotoni si de a sfinti Mirul si Sf. Antimis; 3) treapta diaconeasca primeste in Taina hirotoniei, de la arhiereu, puterea de a ajuta pe arhiereu si preot, insa fara a putea savirsi singur Sf. Taine si Ierurgii.

Cele trei trepte harice ale ierarhiei bisericesti, conferite prin Taina Hirotoniei, sunt adeverite de Sf. Scriptura si de Sf. Traditie. Sf. Apostol Pavel a asezat pe Tit episcop in Creta si pe Timotei episcop la Efes. El scrie, printre altele, celui dintii: “Pentru aceasta te-am lasat in Creta, ca acelea care lipsesc sa le indrepti si sa asezi preoti prin cetati, precum eu ti-am poruncit” (Tit 1, 5). Si sfatuieste pe cel de-al doilea: “Miinile degraba sa nu-ti pui pe nimeni” (I Tim. 5, 22). Aceste texte arata ca in vremea Sf. Apostol Pavel existau treapta arhiereasca si treapta preoteasca. Faptele apostolilor ne spun ca Sf. Apostol Pavel si Barnaba au hirotonit preoti in Listra, Iconiu, Derbi si Antiohia (Fapte 14, 20, 21, 23). Aceeasi scriere a Noului Testament ne arata cum s-a infiintat treapta diaconeasca, prin alegerea si hirotonirea celor sapte diaconi in Biserica de la Ierusalim, in fruntea carora se afla Sf. Stefan: “Pe care iau pus inaintea Apostolilor si, rugindu-se, si-au pus peste ei miinile” (Fapte 6, 6). Sf. Parinti dau marturie neintrerupta despre cele trei trepte preotesti. Sf. Ignatie scrie tralienilor: «De asemeni toti sa cinsteasca pe diaconi ca pe Iisus Hristos, pe episcopi ca pe chipul Tatalui, iar pe preoti ca pe soborul lui Dumnezeu si ca adunare a Apostolilor. Fara acestia nu se numeste Biserica». Taina hirotoniei nu se repeta la aceeasi persoana pentru aceeasi treapta.


 

 
   
       
   

L. A. Digital Studio
WEBSITE BY LADIGITALSTUDIO.COM
L. A. Digital Studio.com, Web Design, Internet Solutions, Los Angeles, LADS, Web Sites